ORD & TEXT gör ny utställning på Dag Hammarskjölds Backåkra

Dag Hammarskjöld var generalsekreterare för FN 1953 till sin tragiska död 1961. Han var en statsman som hanterade tidens stora frågor, förnyade FN-organisationen och rörde sig bland världens ledare. På den korta fritiden han hade, sökte han sig ut i naturen, gärna med kamera i hand, och en bok i ryggsäcken. Hans intresse för modern konst, möbler, form och design är kanske mindre känt.

Årets utställning på Backåkra tar fasta på detta intresse och visar att det i allra högsta grad var en sida av Dag Hammarskjöld som låg i linje med hans andra intressen.

Researchen för utställningen började jag redan förra året, bland annat med besök på Kungliga biblioteket där arkivet efter Dag Hammarskjöld bevaras.

I en sådan är arkivbox på Kungliga fanns listor med möbler och inredning till Dag Hammarskjölds lägenhet.

I en sådan är arkivbox på Kungliga fanns listor med möbler och inredning till Dag Hammarskjölds lägenhet.

Långt ner i arkivlådorna fanns listor med möbler och dokument med planer för inredningen av hans lägenhet. Listorna på möbler visade att det inte var vilka som helst som valdes att inreda lägenheten. Där stod om soffor av Carl Malmsten, mattor av Edna Martin och Barbro Nilsson, bord av Jakob Kjær och Hjalmar Jackson. Det övergripande ansvaret för inredningen hade inredningsarkitekten Andreas Björklund och för de textila leveranserna stod föreningen Handarbetets vänner. I dokumenten framkommer att renoveringen av lägenheten tog ett helt år, men när han väl flyttade in var lägenheten ett unikt exempel på modern, skandinavisk design och New York Times kom och gjorde hemma-hos-reportage.

Dag Hammarskjölds bibliotek och arbetsrum. Skrivbordet i jakaranda är ritat av Andreas Björklund. På golvet mattan Tigerfällen av Barbro Nilsson. Foto: Kungliga Biblioteket HS/L 179 249:3

Dag Hammarskjölds bibliotek och arbetsrum. Skrivbordet i jakaranda är ritat av Andreas Björklund. På golvet mattan Tigerfällen av Barbro Nilsson. Foto: Kungliga Biblioteket HS/L 179 249:3

Våningen var representativ och funktionell för en person som arbetade mycket men också behövde en harmonisk plats för återhämtning och reflektion. Samtidigt visade den upp det bästa som skandinavisk form kunde uppvisa på 1950-talet.

När Dag Hammarskjöld dog 1961 fördes en stor del av inredningen till Sverige och Backåkra, gården som han köpt för att dra sig tillbaka på, efter åren vid FN. Där har en del blivit en del av den permanenta utställningen, och en del har aldrig visats för allmänheten.

Nu känns det extra spännande att ha fått vara med och lyfta fram den här unika samlingen, och sätta den i ett sammanhang.

Förutom möbler och inredning berättar vi mer om en del av konsten som finns på Backåkra. Dag Hammarskjöld såg likheter med de moderna konstnärernas arbete och sitt eget arbete i världspolitiken. Båda strävade efter att söka sig bort från traditionella lösningar och ärvda system och möta varje situation med klar blick.

För två år sedan öppnade utställningen Kameran lärde mig se på Dag Hammarskjölds Backåkra. Den visade bilder ur Dag Hammarskjölds egna fotoalbum och berättade om en man med estetiska drivkrafter och känsla för de stora perspektiven och de små detaljerna. Utställningen visade bokstavligen Dag Hammarskjölds strävan efter att möta världen med klar blick. Det vi nu kan visa i den nya utställningen är att hans strävande sträckte sig även till vad han hade omkring sig i sitt hem och sitt kontor.

Utställningen Linjens lätta böjning öppnar på Dag Hammarskjölds Backåkra den 20 juni 2021. För öppettider och ytterligare information om museet, besök www.dhbackakra.se.